
Науково-педагогічна мобільність в умовах викликів: шлях до сучасної освіти

Євген ІОНІН, Лариса ГЕВЛИЧ
У сучасному світі глобальних викликів та інноваційних технологій міжнародна наукова колаборація й академічна мобільність є ключовими чинниками розвитку освіти та науки. Для викладачів і здобувачів освіти ці інструменти відкривають нові горизонти для розвитку, професійного зростання, формування Soft Skills та удосконалення освітнього процесу.
Спільні дослідження дають змогу об’єднувати зусилля різних груп для розв’язання актуальних проблем, обміну досвідом та кращими практиками. Участь у міжнародних проєктах надає учасникам доступ до новітніх наукових методик, сучасних досліджень і передових технологій, що також сприяє підвищенню якості освітнього процесу та вдосконаленню освітніх програм. Студенти мають змогу брати участь у міжнародних наукових конференціях, проходити стажування за кордоном, знайомитися з іншими культурними та освітніми традиціями. Це сприяє розвитку критичного мислення, адаптивності до нових умов і підготовці до роботи в міжнародних командах.
Для українських університетів у період війни міжнародна академічна мобільність і наукова колаборація набувають особливого значення. Через міжнародні програми українські викладачі мають можливість працювати з провідними університетами світу, зберігаючи високу якість освіти в умовах кризи. Спільні наукові проєкти дають змогу підтримувати активну наукову діяльність, інтегруючи українських дослідників у світову наукову спільноту. Для студентів і викладачів участь у міжнародних проєктах є важливим джерелом моральної підтримки та визнання. Вони відчувають себе частиною глобальної наукової спільноти, що сприяє збереженню оптимізму та віри в майбутнє. Українські університети, залучені до міжнародних програм, легше інтегруються в глобальний освітній простір, що підвищує їх конкурентоспроможність і авторитет на міжнародній арені. Завдяки міжнародним зв’язкам українські ЗВО переймають передовий досвід використання цифрових технологій і методик дистанційного навчання, що стає критично важливим в умовах руйнування інфраструктури в Україні.
Для кафедри обліку, аналізу і аудиту Донецького національного університету імені Василя Стуса особливо цінною стала підтримка з боку науковців та викладачів Академії економічної освіти Молдови (ASEM), м. Кишинів, Молдова. Два роки поспіль студенти кафедри із задоволенням презентують результати своїх досліджень на Міжнародній науковій студентській конференції ISSC «Виклики бухгалтерського обліку у баченні молодих дослідників» («Сhallenges of accounting for young researchers»), а викладачі – на Міжнародній науковій конференції з бухгалтерського обліку ISCA (International scientific conference on accounting). Взаємний інтерес до наукової проблематики дає змогу розширити горизонти співпраці – д-р екон. наук, професор, завідувач кафедри обліку, аналізу і аудиту Євген ІОНІН у жовтні 2024 року взяв участь у програмі мобільності з метою дослідження питань підготовки бухгалтерів у системі вищої освіти Республіки Молдова. Євген Євгенович обговорив питання подальшого співробітництва між кафедрами на зустрічі з керівництвом Академії економічної освіти Молдови: першим проректором, проректором з науково-педагогічної роботи Анжелою Касьян, проректором з наукової роботи та партнерства Вікторією Коцюг, деканом факультету бухгалтерського обліку Майєю Бажан, завідувачкою кафедри бухгалтерського обліку, аудиту та економічного аналізу Ліліаною Лазарі. На зустрічі з головним редактором журналу «Contabilitate si Audit» («Облік і аудит») Павлом Тостогановим досягнуто домовленість про співпрацю колективу кафедри та редакцією журналу. Професор Є. Є. Іонін прочитав лекцію з управлінського обліку студентам ASEM і взяв участь у роботі тимчасової спеціалізованої вченої ради з захисту дисертації PhD спеціальності 522.02 «Облік, аудит, економічний аналіз» та круглого столу «Актуальні питання підготовки бухгалтерів в Молдові, Румунії, Україні».
Вже зараз намічені напрями подальшого розширення взаємозв’язків – залучення викладачів кафедри обліку, аудиту та економічного аналізу ASEM до обговорення освітніх програм ОС «Бакалавр» – «Диджитал-облік і оподаткування» та ОС «Магістр» – «Облік і оподаткування» ДонНУ імені Василя Стуса, участь викладачів кафедри обліку, аналізу і аудиту ДонНУ імені Василя Стуса у роботі колоквіуму в ASEM «Питання підготовки бухгалтерів в системі вищої освіти Молдови», публікацій викладачів кафедри у журналі «Contabilitate si Audit», що, безумовно, збагатить наукову дискусію та підвищить якість освітнього процесу обох університетів.
Міжнародні стажування щодо диджитал-технологій наукових досліджень і організації освітнього процесу надають українським університетам доступ до передових освітніх інновацій, дадуть змогу викладачам опанувати сучасні цифрові інструменти, що підвищує якість дистанційного та змішаного навчання і наукової діяльності. До того ж стажування допомагають викладачам створювати інтерактивний і доступний контент, що відповідає потребам сучасних студентів.
У квітні–травні 2024 року канд. екон. наук, доцент, доцент кафедри обліку, аналізу і аудиту, гарант ОП «Облік і оподаткування» ОС «Бакалавр» Лариса ГЕВЛИЧ удосконалювала свої диджитал-навички для оптимізації освітнього процесу змішаного навчання на основі використання цифрових інструментів та технологій у Німецько-українському центрі цифрових інновацій (DUDIZ) за проєктом «DigIn.Net 2 – німецько-українська мережа цифрових інновацій». Широке залучення у проєкт науковців низки німецьких та вітчизняних університетів – Німецької служби академічних обмінів (DAAD), Університету прикладних наук Анхальт (HSA, Німеччина), Державного університету інтелектуальних технологій і зв’язку (ДУІТЗ, Україна), Національного університету «Одеська політехніка» (Одеська політехніка, Україна), НТУУ «КПІ імені Ігоря Сікорського» (КПІ, Україна), Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка (ТНПУ, Україна) надало прекрасні можливості обміну досвідом і практиками ефективної наукової та освітньої діяльності за найбільш цікавими темами: методологічні аспекти організації змішаного навчання; цифрові технології комунікації та співпраці; цифрові інструменти для створення цифрового освітнього контенту; технології штучного інтелекту в професійній діяльності викладачів вищого навчального закладу.
Такі міжнародні зустрічі, спільне навчання та мобільність активно використовуються кафедрою обліку, аналізу і аудиту ДонНУ імені Василя Стуса для вдосконалення освітнього процесу за ОПП «Облік і оподаткування» та «Диджитал-облік і оподаткування» за такими напрямами:
1) актуалізація навчального контенту, інтеграція в освітні програми актуальних світових практик, нових методик та технологій, завдяки чому студенти отримують доступ до сучасних кейсів та практичних завдань;
2) впровадження інноваційних методик навчання, що дає змогу створювати інтерактивний та доступний освітній контент;
3) розвиток міжкультурних комунікаційних навичок, навичок працювати в багатонаціональних командах, які є критично важливими в глобалізованому світі;
4) підвищення рівня наукових досліджень, залучення студентів до розв’язання реальних проблем, що підвищує їх наукову компетентність і стимулює до більш глибокого вивчення предметів;
5) зміцнення практичної підготовки, розвиток професійних навичок, що підвищує конкурентоспроможність студентів на світовому та національному ринках праці;
6) адаптація до змін у законодавстві та облікових технологіях, що дає змогу студентам швидше реагувати на нові виклики професійного середовища.
Тож міжнародна наукова колаборація та академічна мобільність є ключовими чинниками підвищення якості освіти і наукової діяльності в сучасних університетах у всьому світі. Ми раді, що змогли доєднатися до цих трендів та підтвердити особисто, що такі ініціативи зміцнюють академічну спільноту, розширюють її можливості і сприяють розвитку інноваційної освіти в Україні.