
ВІДЛУННЯ ПОЕТОВОГО СЛОВА

УМОВИ ПРОВЕДЕННЯ
І Відкритого регіонального
мовно-літературного творчого конкурсу учнівської
і студентської молоді імені Василя Стуса
«Відлуння ПОЕТОВОГО слова»
у 2025-2026 навчальному році
І Відкритий регіональний мовно-літературний творчий конкурс учнівської і студентської молоді імені Василя Стуса «Відлуння поетового слова» проводиться згідно з Положенням, затвердженим рішенням Вченої ради Донецького національного університету імені Василя Стуса (протокол № 20 від 02.05.2025), за погодженням із Департаментом гуманітарної політики Вінницької обласної держадміністрації.
Мета конкурсу – вшанування творчої спадщини Героя України, лауреата Державної премії імені Т.Г. Шевченка, видатного поета і громадянина Василя Семеновича Стуса; виявлення творчо обдарованої молоді, виховання в молодого покоління активної громадянської позиції, любові до українського слова та поваги до традицій власного народу, який відстоює свою Незалежність в умовах російської агресії.
Конкурс об’єднує два регіони, що відіграли визначальну роль у житті та становленні Василя Стуса: Донеччину – край його шкільних та студентських років, та Вінниччину – землю родинних і духовних витоків Поета. Проведення Конкурсу має важливе значення для утвердження духовної єдності віддалених регіонів України.
Засновниками Конкурсу є Донецький національний університет імені Василя Стуса, Комунальний вищий навчальний заклад «Вінницька академія безперервної освіти» і Департамент гуманітарної політики Вінницької обласної державної адміністрації, а також Донецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти.
І Відкритий регіональний мовно-літературний творчий конкурс учнівської і студентської молоді імені Василя Стуса «Відлуння поетового слова» передбачає виконання творчих завдань в одній із номінацій:
- поетичній,
- прозовій,
- драматичній,
- біографознавчій,
- науково-дослідницькій,
- есеїстичній,
- публіцистичній,
- мистецькій.
Завдання в поетичній номінації полягає у написанні поетичного висловлювання на основі поданих рядків Василя Стуса:
Терпи, терпи – терпець тебе шліфує,
сталить твій дух – тож і терпи, терпи.
Ніхто тебе з недолі не врятує,
ніхто не зіб’є з власної тропи
(Василь Стус).
А ти гориш,
ти твориш, вічно поривний,
о залізнобетонний
мій Донбас!
Василь Стус
Хіба це не земля,
не зорі, не далекі галактики,
хіба це не мій народ,
не рідне моє Поділля,
не коханий Донбас…
Василь Стус
«Поет – це людина»
(Василь Стус).
Завдання у прозовій номінації:
- Напишіть новелу, використавши ці слова Василя Стуса: «Не прагни, сину мій, а бережись,/ тримаючись вервечки існування, / і научайся саморозсвітання,/ і мерехтіти радістю навчись».
- Написати оповідання чи новелу, ввівши в текст цитату з листа В.Стуса до дружини «Зрозумій мене, Валю. Я обираю межи Сціллою і Харібдою, мій вибір – межи смертями. І я обиратиму за принципом гідності, за критерієм честі» (із листа Стуса до дружини від 26.02.1975).
- Напишіть твір, проілюструвавши слова Василя Стуса «Чіпляйся за кручу, як терен колючий, /чіпляйся за небо, як яблуні цвіт».
Завдання у драматичній номінації:
- Написати драматичну сцену, в якій дійовими особами були б Поет та його опоненти.
- Створити драматичний діалог, який проілюстрував би вірш «Як добре те, що смерті не боюсь я…».
- Відтворити один епізод із життя поета засобами драматичного мистецтва.
- Скласти монолог «Остання воля Стуса».
Завдання в біографознавчій номінації:
- Описати один із найзворушливіших епізодів із життя Василя Стуса у формі оповідання.
- Написати оповідання про зворушливу дружбу Василя Стуса з Іваном Світличним.
- Описати у формі новели один із найдраматичніших епізодів із життя Василя Стуса.
Завдання в науково-дослідницькій номінації полягає у написанні наукової роботи на одну із тем:
- Стус і його покоління.
- Творчість Василя Стуса в контексті дисидентського руху.
- Свобода та несвобода у творчості поета.
Завдання в есеїстичній номінації полягає у написанні есе на одну із поданих тем:
- Митець і влада: перипетії протистояння.
- Які проблеми хвилювали б Стуса сьогодні?
- Стус як моральний абсолют.
- «Творчість – то тільки гримаса індивідуального болю» (В. Стус).
Завдання в публіцистичній номінації полягає у написанні публіцистичного твору на одну із поданих тем:
- «Увесь смисл свого існування я вбачаю в тому, щоб жити і творити для народу, щоб бути його чесним, добрим, справедливим і незрадливим сином» (з останнього слова Василя Стуса на судовому засіданні у вересні 1972 року).
- «Творчий звiльнив порив… / Видав розваг юрбi…/ I мимохiть створив / Пам’ятник Вiри – собі!» (Є. Сверстюк).
- «Ідеал є один – добра і справедливості, чесності і любові. Іншого, мабуть, нема» (із листа Стуса до сина від 3.10.1983).
Завдання в мистецькій номінації передбачають виконання одного із завдань:
- Підготовка мистецького твору на тему: «Митець потрібен своєму народові та й усьому світові тільки тоді, коли його творчість зливається з криком його нації» (Василь Стус).
- Уявіть, що ви – режисер, і вам потрібно поставити виставу за листами Василя Стуса. Напишіть текст цієї вистави.
- Декламація віршів, виконання пісень на слова Стуса, постановка вистав за мотивами його творчості (у цьому випадку для участі у ІІ етапі Конкурсу надсилається відеозапис).
- Створення проєкту відеопоезії Василя Стуса.
І Відкритий мовно-літературний творчий конкурс імені Василя Стуса «Відлуння поетового слова» проводиться серед учнівської і студентської молоді Вінницької та Донецької областей у період з 25 вересня 2025 р. по 20 січня 2026 р. у два етапи. На І етапі учнівська і студентська молодь у своїх освітніх закладах виконують творчі роботи на запропоновані теми. З-поміж учасників відбираються переможці для участі у другому етапі; у ІІ етапі – беруть участь лише переможці І етапу.
УВАГА! У кожній номінації – поетичній, прозовій, драматичній, біографознавчій, науково-дослідницькій, есеїстичній, публіцистичній та мистецькій – переможці визначаються окремо.
До 22 грудня 2025 року необхідно подати заявку та роботу на участь у ІІ етапі Конкурсу до Оргкомітету в електронній формі: [email protected] . Можливий також індивідуальний запис на Конкурс за умови участі у ІІ турі.
Учасники Конкурсу отримують Сертифікати встановленого зразка про участь у Конкурсі, переможці нагороджуються Дипломами (І-ІІІ місця), Грамотами (чотири учасники). Сертифікати в електронній формі також отримують учителі та викладачі учасників.
Оргкомітет Конкурсу