Виберіть сторінку

Історія конструкторського бюро

Історія конструкторського бюро

Воно створене у 1980 році на базі кафедри фізичної гідродинаміки Донецького державного університету. Його засновник — член-кореспондент АН УРСР, заслужений діяч науки і техніки Іван Повх.

Нам пощастило поспілкуватися з екс-ди­ректором бюро, а нині професором кафедри фізики нерівноважних процесів, метрології і екології ДонНУ Миколою Болоновим і дізнатися про минуле СКТБ. «Це був великий науковий підрозділ з повним комплектом науково-дослідної частини і дослідницького виробництва. Організація налічувала 400–450 наукових співробітників». У часи СРСР діяльність СКТБ було засекречено, та нині гриф секретності уже втратив свою силу. «Якщо вираховувати робочий обсяг бюро у грошах, то він дорівнював чотирьом мільйонам карбованців на період 1989–1990 років, — каже професор. — Нас знали від Мурманська до Севастополя, від Калінінграда до Камчатки, де ми проводили свої дослідження».

Більшість наукових розробок і дослідно-конструкторських робіт бюро мало як науково-господарське, так і оборонне призначення. Для потреб Воєнно-морського флоту Радянського Союзу було розроблено й досліджено гідродинамічно активні полімерні композиції для збільшення швид­кості руху підводних човнів і торпед, розроблено й виготовлено апаратуру для вимірювання турбулентних характеристик у гідродинамічних слідах кораблів з метою визначення їх місцезнаходження і наведення торпед.

Нині СКТБ «Турбулентність» продовжує працювати, хоча у меншому обсязі, і діяльність бюро пов’язана уже з вивченням і розробкою інформаційно-вимірювальних систем. Директор бюро — Сергій Романчук. «На сьогоднішній день СКТБ є відділом розробників — „мозком“, у якому 20 співробітників. Механічна розробка і серійне виконання зараз здійснюється на сторонніх підприємствах. Ми проводимо роботи з двох напрямків: випуск різних вимірювачів і датчиків для моніторингу у соціально-господарських сферах — теплопостачання, газопостачання, водопостачання, житловий фонд і створення повноцінних інформаційних систем. А другий напрямок — це система екологічного моніторингу. Ми не просто ставимо датчики, ми створюємо інформаційно-аналітичну систему», — розповідає Сергій Михайлович.

Створені «Турбулентністю» інформаційно-вимірювальні системи користуються попитом. За словами директора, «на першому місці водопостачання — оптимізація подачі і водовідведення, системи передачі інформації, система віддаленого керування. Усе це впроваджено у водоканалах Донецька, Маріуполя, Харцизька і Сум». Сергій Михайлович поділився з нами і перспективними планами бюро — це поетапне впровадження Єдиної міської інформаційної системи типу «розумне місто», автоматизованої системи екологічного моніторингу, а у планах — створення систем для дослідження повітряного середовища.

Валерій Чудновський,
позаштатний кореспондент