Виберіть сторінку

Експертно про соціальний та правовий захист осіб, що боронять суверенітет та територіальну цілісність України

Експертно про соціальний та правовий захист осіб, що боронять суверенітет та територіальну цілісність України

 Війна проти російського агресора на Українській землі розпочалася у 2014 році і триває сьогодні повномасштабно, люто і з чисельними жертвами як серед українських Захисників та Захисниць, так і серед мирного населення. У ЗМІ вітчизняними високопосадовцями, народними депутатами, журналістами нерідко ця війна називається «Українська Вітчизняна війна», «російська збройна агресія проти України» й ін. На жаль, наразі для цієї війни офіційної назви ще немає… Проте, головне інше, – немає жодного сумніву, що Український Народ переможе в цій священній війні, і життя все розставить на свої місця, назве речі своїми іменами.

Однак, вже сьогодні можна чітко зауважити відкриті складові російської збройної агресії проти України, що розпочалася у 2014 року, а саме:

– захоплення Криму росією у лютому-березні 2014 року (з подальшим початком тимчасової окупації півострова з 20 лютого 2014 року, що триває і на сьогоднішній день);

– проведення складної та широкомасштабної АТО (Антитерористичної операції) на сході України (в окремих районах Донецької та Луганської області) із залученням ЗСУ з 14 квітня 2014 року (офіційно), яка розпочалася через створення під прикриттям «народних» виступів спецслужбами рф так званих Донецької та Луганської «народних республік». 30 квітня 2018 року відбулося переформатування АТО в ООС (Операцію об’єднаних сил) й передання управління операцією від СБУ до Об’єднаного оперативного штабу ЗСУ;

– російське повномасштабне збройне вторгнення в Україну з 24 лютого 2022 року, яке розпочалося після тривалого військового нарощування збройних сил росії вздовж майже всього кордону України та визнання росією терористичних квазідержав «ДНР» та «ЛНР» як державних утворень.

На сьогодні йде 22-й день запеклої оборони українцями, насамперед ЗСУ, суверенітету та територіальної цілісності України.

Перемога в цій війні Українського народу вже є безсумнівною, завдяки звитязі наших воїнів, співвітчизників, які тримають тил. До осіб, які боронять суверенітет та територіальну цілісність нашої країни в цій війні, відносяться різні категорії громадян України. Боронячи нашу рідну землю, вони нерідко втрачають найцінніше – своє життя, здоров’я, залишають свої сім’ї без годувальника. В Україні сфера суспільних відносин щодо правового і соціального захисту осіб, які боронять суверенітет та територіальну цілісність нашої країни в цій війні, є врегульованою, але недосконалою, бо життя, насамперед військова ситуація перманентно змінюються. Ефективність правових норм у зазначеній сфері пов’язана із чітким закріпленням на рівні закону переліку таких осіб.

Виходячи з пунктів 19, 20 частини першої статті шостої Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22 жовтня 1993 р. № 3551-XII в обороні суверенітету та територіальної цілісності України до таких осіб належать:

– військовослужбовці (резервісти, військовозобов’язані) Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, військовослужбовці військових прокуратур, особи рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, поліцейські, особи рядового, начальницького складу, військовослужбовці Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної пенітенціарної служби України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів;

– особи, які у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, брали безпосередню участь в антитерористичній операції, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, за умови, що в подальшому такі добровольчі формування були включені до складу Збройних Сил України, Міністерства внутрішніх справ України, Національної гвардії України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів.

Соціальні права, пільги, компенсації цих осіб зазначені у положеннях Розділу ІІІ «Пільги ветеранам війни та гарантії їх соціального захисту» Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22 жовтня 1993 р. № 3551-XII, Розділу ІІ «Права військовослужбовців» Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 № 2011-XII. Правовий захист базується на положеннях Розділу ІІІ «Право військовослужбовців на оскарження неправомірних рішень та дій, отримання правової допомоги» Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 № 2011-XII.

Своєчасним є прийняття Кабінетом Міністрів України постанови «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім’ям під час дії воєнного стану» від 28 лютого 2022 року № 168 , яка набрала чинності 24 лютого 2022 року, за пунктом 1 якої установлюється, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі 30 000 гривень щомісячно, а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), – розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах. Також у зазначеному документі установлюється, що сім’ям загиблих осіб, зазначених у пункті 1 цієї постанови, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 15 000 000  гривень, яка розподіляється рівними частками на всіх отримувачів, передбачених у статті 16-1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».

Велике значення у національному спротиві в цій повномасштабній війні проти російського загарбника мають українські громадяни – члени добровольчих формувань територіальних громад (добровольці Сил територіальної оборони Збройних Сил України). Питання їхнього соціального і правового захисту наразі регулюється положеннями Розділу VII «Соціальний і правовий захист» Закону України Про основи національного спротиву» від 16.07.2021 № 1702-IX.

15 березня 2022 року Верховна Рада України ухвалила за основу та в цілому законопроєкт «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» щодо уточнення норм, що врегульовують питання визначення категорій осіб, які визнаються ветеранами війни та членами сімей загиблих Захисників та Захисниць України» (реєстр. № 7151). Ухвалений документ на законодавчому рівні визнає добровольців Сил територіальної оборони Збройних Сил України ветеранами війни. Також запроваджує таку категорію осіб, як сім’ї загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України із відповідним наданням їм пільг і гарантій, встановлених законодавством. Крім того, ухвалені зміни передбачають, що особи, яким вручено орден «Золота Зірка» за здійснення визначного геройського вчинку під час захисту Батьківщини, повних кавалерів ордена Богдана Хмельницького, осіб, нагороджених орденом княгині Ольги – відтепер належать до категорії осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, з наданням їм пільг і гарантій, встановлених законодавством для зазначеної категорії громадян.

Необхідно зауважити про появу ще однієї категорії осіб, які боронять суверенітет та територіальну цілісність України, виходячи із Закону України «Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України» від 3 березня 2022 р. № 2114-IX. Відповідно до ст. 1 цього Закону у період дії воєнного стану громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України (далі – цивільні особи), можуть брати участь у відсічі та стримуванні збройної агресії російської федерації та/або інших держав, у тому числі отримати вогнепальну зброю і боєприпаси до неї відповідно до порядку та вимог, встановлених Міністерством внутрішніх справ України. За нормами цього Закону залишаються неврегульованими питання щодо їхнього соціального захисту у разі поранення, контузії, каліцтва під час бойових дій, немає ще й судової практики, пов’язаної з соціальним та правовим захистом таких осіб. Іноді, правове регулювання не встигає за життям, але все буде виправлено, головне не втратити і захистити нашу державу.

Віримо у перемогу! Слава Україні!

 

Керівник «Юридичної клініки ДонНУ імені Василя Стуса»,

доктор юридичних наук, професора кафедри

цивільного права і процесу юридичного факультету ДонНУ імені Василя Стуса

Лілія Амелічева

та адміністратора «Юридичної клініки»,

студентка 3 курсу

Лія Почапська

Архіви

Приєднуйтеся до нас