Як написати якісне резюме?
Якісно написане резюме – успішний крок до роботи мрії!
Неодноразово ми задумувалися над створенням «ідеального» резюме, яке б стовідсотково зацікавило роботодавця. Досі вагаєтеся, які відомості зазначати про себе, не знаєте, що написати у Summary, на які професійні навички варто звернути увагу, як змістовно і лаконічно відобразити довід роботи та відомості про здобуту освіту, який дизайн обрати? Ми підготували для вас гайд зі створення якісного резюме, у якому поділимося секретами його написання. Про специфіку, види, структуру резюме, роль фото та дизайну в ньому, успішну самопрезентацію, родзинки якісного резюме говоримо з кандидатом економічних наук, доцентом кафедри менеджменту та поведінкової економіки економічного факультету ДонНУ імені Василя Стуса, доцентом, тренеркою, учасницею проєкту Tempus IMPRESS з розробки та імплементації навчального курсу у тренінговому форматі «Soft Skills for Professional Development» Ганною Середою.
– Якісне резюме – запорука успіху! Ганно Володимирівно, як якісно підготовлене резюме може допомогти швидко знайти роботу мрії?
– Пошук роботи – зовсім непросте завдання, особливо, якщо Ви хочете знайти не будь-яку роботу, а гідну роботу в серйозній компанії з привабливою зарплатою, хорошими умовами праці та кар’єрного зростання. За статистикою рекрутингу у 2023 році на одну вакансію в середньому припадало 250 кандидатів, а в деякі компанії з сильним брендом, наприклад, Google – надходить близько 2 млн резюме на рік. Це означає, що, перш ніж потрапити на співбесіду, кандидати проходять попередній відбір за резюме. Виділитися серед усіх кандидатів за таких умов допоможе якісно підготовлене резюме.
– Пані Ганно, розкажіть, будь ласка, про структуру резюме.
– Резюме – це Ваша дуже стисла, але потужна самопрезентація, на яку роботодавець виділяє спочатку 5-10 секунд, тому воно має бути коротким, структурованим та змістовним.
Резюме складається з наступних структурних блоків:
- заголовок (ім’я та прізвище);
- посада, на яку претендуєте, або Ваша професійна або кар’єрна мета;
- фото;
- контактна інформація;
- короткий опис досвіду (якщо він вимірюється роками, наприклад: 5+ років досвіду в менеджменті);
- досвід (у зворотному хронологічному порядку);
- освіта;
- додаткове навчання (професійні курси, тренінги, дистанційні онлайн-курси, вебінари, курси підвищення кваліфікації, стажування із зазначенням сертифікатів);
- особисті якості;
- додаткова інформація (навички водіння авто, знання іноземних мов, цифрові навички, виховання дітей тощо).
Важливо, щоб резюме виглядало структурованим, а не як автобіографія чи життєпис. Наявність якісного фото значно збільшить шанс отримати запрошення на проходження співбесіди, оскільки з фотографією резюме стає більш персоналізованим, «живим».
– Є різні види резюме: хронологічне, функціональне, комбіноване. Якому з них роботодавці надають перевагу?
– Насправді ще існує таргетоване, інфографічне, креативне та відеорезюме. Усі вони використовуються для різних цілей.
Розпочнемо з найбільш поширеного – хронологічного резюме. Воно складається за принципом хронологічної послідовності зміни місць роботи та посад. Основна увага в резюме приділяється досвіду роботи. Він описується у зворотному порядку. Починаючи з останнього місця роботи, зазначається:
- період роботи;
- назва компанії;
- посада;
- обов’язки;
- професійні навички й досягнення.
У хронологічному резюме добре видно професійний розвиток кандидата. Воно має виграшну позицію у випадку, якщо Ваш досвід свідчить про кар’єрне зростання. На майбутнього роботодавця це справить істотне враження.
Однак такий тип резюме не підійде, якщо у кандидата відсутній досвід роботи або досвід роботи не вражає ані посадами, ані тривалістю роботи на них. Також це резюме не буде виграшним, якщо кандидат:
- збирається змінити профіль діяльності, перейти на роботу в іншу галузь, не пов’язану з попередньою діяльністю;
- у досвіді час роботи на кожному місці – менше одного року;
- у трудовій біографії багато довгих періодів часу, коли кандидат не працював;
- кандидат часто змінював сфери діяльності, має невизначену професійну траєкторію.
У таких випадках підійдуть інші види резюме, зокрема функціональне. У ньому акцент робиться на головних перевагах шукача – навичках та професійних успіхах. Ця інформація виноситься на початок резюме. Відразу після загальної інформації про шукача. Інформація про те, де і в який період Ви працювали, замовчується або описується в загальних рисах.
Функціональне резюме структуроване за тематичними групами. Наприклад, лідерські якості/керівні позиції, організаторські здібності, професійні досягнення, тобто те, що має безпосереднє відношення до майбутньої роботи. Щоб підкреслити Ваш досвід, а не послідовність подій, не проставляйте дати.
Функціональне резюме використовується, якщо:
- кандидатові нічого сказати про попереднє місце роботи – воно відсутнє;
- кандидат повертається до визначеної сфери діяльності після тривалої перерви;
- хронологічний порядок демонстрування досвіду працюватиме проти кандидата;
- кандидат має дуже різноплановий досвід роботи, який не відображає Вашого службового зростання.
Комбіноване резюме поєднує і хронологію досвіду, і ключові навички. Воно демонструє Ваші успіхи. У ньому професійні досягнення виносяться на початок. Вони неприв’язані до конкретного місця роботи.
На відміну від функціонального, у комбінованому резюме вказуються всі подробиці функціонального досвіду:
- посада,
- обов’язки,
- місяць та рік вступу на роботу та звільнення.
Таке резюме дозволить підкреслити досвід, що відповідає реальній вакансії та вимогам реального роботодавця.
Резюме комбінованого типу зручне, якщо кандидат:
- прагне змінити професію, тому важливо підкреслити свою загальну підготовку та кваліфікацію без зазначення конкретних обов’язків;
- хоче влаштуватися на роботу, з якою справиться, але трудова біографія мало пов’язана з конкретною посадою.
Таргетоване резюме містить інформацію тільки про релевантний вакантній посаді досвід роботи та навички.
Інфографічне або дизайнерське резюме своєю формою демонструє навички графічного представлення інформації: містить діаграми, графіки, дорожні знаки, вказівники, географічні карти тощо. Воно підходить для посад, які потребуватимуть таких навичок: дизайнери, event-менеджери, PR-менеджери, фахівці у сфері журналістики. Однак варто пам’ятати, що резюме у форматі графічного файлу залишиться неопрацьованим алгоритмами ATS – Applicant tracking system – систем автоматизації пошуку кандидатів, які сканують резюме за ключовими словами найменувань посад, навичок, тому таке резюме краще подавати на наступних етапах конкурсу.
– Ганно Володимирівно, яку інформацію варто зазначати в контактних даних?
– Заповнення контактної інформації потребуватиме уважності, оскільки наявність застарілої інформації (старі номери телефонів, електронної пошти) або навіть одиничні помилки в них не дозволять роботодавцю зв’язатися з кандидатом.
У контактних даних зазначається:
- електронна пошта з Вашим реальним ім’ям, а не нікнеймом чи будь-якою іншою назвою, яку Ви реально перевіряєте, або з якої сповіщення про нові листи надходитиме на телефон;
- номер телефону, який є на зв’язку;
- месенджер – нікнейм + активний лінк;
- професійні соціальні мережі – це може бути LinkedIn, Github, Facebook, Instagram (якщо вони використовуються в роботі);
- адресу вказувати необов’язково, якщо робота може передбачати дистанційний характер. У випадку роботи в офісі можна зазначити тільки місто та район.
– Пані Ганно, розкажіть, будь ласка, як лаконічно і змістовно окреслити досвід роботи, освіту.
– Це найважливіші блоки резюме. Досвід описують здебільшого у зворотному хронологічному порядку, зазначаючи: - період роботи (місяць і рік початку та завершення);
- назву компанії (повна або скорочена, якщо це передбачено уставом підприємства), сферу діяльності, відомі бренди (якщо такі є);
- посаду;
- обов’язки (коротко вказуються по 5-6 обов’язків з останнього місця роботи, 3-4 з інших попередніх місць роботи);
- професійні навички й досягнення (короткі формулювання з описом досягнутих оцифрованих результатів у роботі, наприклад: «Проведено 60 продуктових тренінгів для персоналу», «Залучив до обслуговування 3 вагомих клієнти сегмента В2В».
Заповнюючи блок «Освіта», раджу користуватися такими правилами: 1) чим більше пройшло часу після закінчення закладу освіти, тим менше місця цей пункт повинен займати в резюме; 2) вказуємо релевантну вакансії освіту.
Якщо Ви вчилися у професійно-технічному училищі, коледжі, технікумі, а потім навчалися в університеті, зазначати можна тільки заклад вищої освіти, якщо Ви працевлаштовуєтеся на посаду, яка потребує вищої освіти. Однак, якщо резюме створює випускник чи студент, цей пункт буде основним. У ньому можна повідомити про нагороди, участь у наукових конференціях, навчально-практичних проєктах, підкреслити вивчені дисципліни, які відповідають Вашій меті, написати тему дипломної роботи/проєкту, зазначити свій середній бал успішності (якщо є чим пишатися).
Також варто згадати про додаткову освіту: курси, семінари, тренінги, стажування тощо, із зазначенням тематики, тренера/компанії-провайдера, рік проходження, обсяг програми (кількість кредитів/годин), отриманий сертифікат/свідоцтво. Якщо таких курсів/тренінгів буде дуже багато, зазначити тільки ті, які є релевантними вимогам вакансії та є свіжими (за останні 5 років).
– Що таке Summary? Як його правильно написати? Яка його мета? Де воно зазвичай розміщується?
Summary у сфері працевлаштування – це коротка розповідь про кандидата, яка передає найважливішу інформацію про нього рекрутеру, змушує фахівця з підбору персоналу звернути увагу на певного кандидата і з першого прочитання зрозуміти, хто перед ним.
Summary може виглядати як розповідь про себе в 1-2 абзацах або як список Ваших привабливих якостей і головних досягнень, із яскравими прикладами, які найкраще представлять Вас. Цей текст має бути інформативним, оригінальним і незабутнім. Наприклад: «Завжди йду тільки вперед: 5 років пропрацював «на передовій» продажів, 3 з яких ставав сейлз-менеджером року. Умію та готовий працювати з ключовими клієнтами» або «I prefer working on challenging and exciting projects, which require deep insight into user interaction», або «Життєве кредо: немає проблем, які не можна вирішити! Маю 8-річний досвід вирішення проблем в операційній діяльності підприємств».
Summary розміщують відразу після зазначення ім’я та прізвища, оскільки воно має презентувати кандидата та мотивувати рекрутера прочитати все резюме. Найчастіше Summary замінює вже набридлі формулювання мети в резюме.
– Ганно Володимирівно, які вимоги до фото в резюме? І чи потрібно воно взагалі?
– Погляди пошукачів та рекрутерів щодо наявності фото в резюме часто різняться. Деякі кандидати хочуть, щоб їх оцінювали не за зовнішнім виглядом, гендером чи віком, а суто за професійними компетентностями. Однак фото для рекрутера, який щодня обробляє у середньому по 50-70 резюме, ніби оживляє кандидата, робить резюме більш помітним серед інших. Але для цього фото має бути зроблено якісно, бажано професійним фотографом на світлому фоні з гарним освітленням. Кандидат на фото має бути з відкритим поглядом та позитивним виразом обличчя, одягненим у діловому стилі, з охайною (але не святково-урочистою) зачіскою. Варто уникати оголених частин тіла, смугастого, мерехтливого візерунка на одязі. На фото не має бути інших людей та зайвих предметів (келихів вина, ліхтарів, автомобілів тощо). Інвестиція у гарне професійне фото швидко окупиться гідною пропозицією роботи.
– Яка роль графіки та дизайну в резюме?
– Оформлення резюме не менш важливе, ніж його зміст. А в деяких сферах та видах діяльності графіка та дизайн резюме є свідченням потрібних hard skills. Загальні правила оформлення: наявність структурованих блоків, виділення пунктів та підпунктів булетами (маркерами), однаковий шрифт, однаковий розмір шрифту для основного тексту і на 2-3 пункти більший для оформлення заголовків.
У Microsoft Word, Canva є багато готових шаблонів для резюме різного типу (хронологічного, функціонального). Можна також використати спеціальні програми для створення резюме, скористатися європейським онлайн-сервісом Europass CV. Вони допоможуть сформувати привабливий дизайн резюме. Однак варто також враховувати особливості корпоративної культури організації роботодавця. Якщо роботодавцем буде ІТ-компанія, наприклад, то резюме можна оформити сучасними шрифтами, кольоровим оформленням ділового стилю (1-2 кольору); якщо роботодавцем є підприємство креативного бізнесу, то резюме може містити більше графічних елементів, більшу колірну гамму, а якщо роботодавцем є організація/заклад бюджетної сфери, то бажано оформити резюме у традиційному вигляді, без кольорів, шрифтом Times New Roman.
5 порад від Ганни Середи як написати якісне резюме
– Пані Ганно, дайте, будь ласка, для наших читачів декілька порад як створити якісне резюме, щоб отримати роботу мрії.
- Структурованість та логічність краще за вільну творчість. Резюме має логічно відображати освітньо-професійну траєкторію, досвід кандидата, його навички. Воно має бути стислим, займати 1-3 сторінки. Причому є умовне правило: 1 сторінка на 10 років досвіду роботи. Якщо кандидат має великий досвід роботи, можна обрати таргетований формат резюме і показати саме релевантний вакансії досвід роботи та навички.
- Грамотність. Найбільше рекрутерів дратують граматичні та стилістичні помилки в резюме, оскільки грамотність – ознака відразу декількох важливих якостей кандидата: його спроможності вести ділову письмову комунікацію, уважності, ставлення до роботи, акуратності. Тому перевіряйте резюме ретельно, а краще – попросіть експерта (в мові резюме або HR-спеціаліста) переглянути резюме та виправити помилки.
- Конкретика. Роботодавцю мають бути зрозумілими місця роботи, обіймані посади, періоди роботи, основний функціонал та зона відповідальності на кожному з місць роботи, отримані результати. Кожен досвід бажано розписати як результативний щодо отриманих для бізнесу результатів, здобутих навичок, масштабів діяльності.
- Мова вигоди роботодавця. Резюме варто писати, ніби відповідаючи на умови вакансії, потрібні компетентності та бажані для потенційного роботодавця результати. Так, наприклад, професіонал у сфері обліку та оподаткування має продемонструвати, скільки перевірок податкової служби він пройшов успішно, журналіст – скільки матеріалів та для яких ЗМІ підготував, скільки інтерв’ю з авторитетними людьми записав, ІТ-фахівець – які є технічні навички, мови програмування, бізнес-тренер – скільки проведено тренінгів в офлайн та онлайн форматі на скільки годин та за якою тематикою.
- Оригінальність. Не варто брати чужі резюме та копіювати звідти стандартні формулювання. Особливо це стосується заповнення блоку «Особисті якості». Найчастіше рекрутер побачить там: «комунікабельний, відповідальний, сумлінний працівник». Краще показати свої дійсно сильні сторони через демонстрацію того, як вони проявляються в роботі. Наприклад: «Моя звичка все перевіряти дратувала іноді моїх колег, однак ніколи не підводила моїх керівників» або «Заради цікавого інтерв’ю долаю всі бар’єри у вигляді пресаташе, секретарів та бодігардів».
– Чого варто уникати при написанні резюме?
– Найголовніше – уникати в резюме брехні. Вона легко викривається у процесі проходження подальших етапів відбору, перевірки рекомендацій. При описі результатів діяльності не посаді не варто розкривати конфіденційну комерційну інформацію (суми угод, обсяги продажів тощо, тарифи, собівартість) – для цього можна використати відносні показники («збільшив обсяги продажів на 10%»). Також не варто при описі досвіду роботи в резюме вставляти розлогі формулювання з посадових інструкцій. Це свідчить про неспроможність описати коротко зону своєї відповідальності або беззмістовність роботи – формальне виконання обов’язків.
– Ганно Володимирівно, на які маркери в резюме роботодавець звертає увагу? Що може його зацікавити?
– Роботодавець звертає увагу на схожий функціонал, ключові навички, результати діяльності на посаді. Також якийсь особливий штрих про особу кандидата, наприклад, унікальний талант, вказаний у додатковій інформації, може запам’ятатися рекрутеру. Наприклад, кандидат із чорним поясом по карате або зі знанням іспанської мови згадується легше, ніж пересічний кандидат.
– Пані Ганно, навчаючись за якими освітніми програмами в ДонНУ імені Василя Стуса, можна пізнати всі секрети формування якісного резюме?
– Наразі на освітній програмі 051 «Бізнес-економіка» (Бізнес-аналітика. Економіка підприємства. Управління персоналом) вивчаються детально технології рекрутингу, відбору персоналу. Але секрети формування якісного резюме також розглядаються і в межах вивчення вибіркових дисциплін, які доступні для вибору студентів всіх спеціальностей та освітніх програм: «Пошук роботи та кар’єра», «Тренінг Soft Skills», «Business English for job–hunting», а також на тренінгах та вебінарах щорічних Днів кар’єри ЄС.
Спілкувалась Олена Топчій
#Експертно_ПРО