Виберіть сторінку

Як написати якісне резюме?

Як написати якісне резюме?

Якісно написане резюме – успішний крок до роботи мрії!

Неодноразово ми задумувалися над створенням «ідеального» резюме, яке б стовідсотково зацікавило роботодавця. Досі вагаєтеся, які відомості зазначати про себе, не знаєте, що написати у Summary, на які професійні навички варто звернути увагу, як змістовно і лаконічно відобразити довід роботи та відомості про здобуту освіту, який дизайн обрати? Ми підготували для вас гайд зі створення якісного резюме, у якому поділимося секретами його написання. Про специфіку, види, структуру резюме, роль фото та дизайну в ньому, успішну самопрезентацію, родзинки якісного резюме говоримо з кандидатом економічних наук, доцентом кафедри менеджменту та поведінкової економіки економічного факультету ДонНУ імені Василя Стуса, доцентом, тренеркою, учасницею проєкту Tempus IMPRESS з розробки та імплементації навчального курсу у тренінговому форматі «Soft Skills for Professional Development» Ганною Середою.

– Якісне резюме – запорука успіху! Ганно Володимирівно, як якісно підготовлене резюме може допомогти швидко знайти роботу мрії? 

– Пошук роботи – зовсім непросте завдання, особливо, якщо Ви хочете знайти не будь-яку роботу, а гідну роботу в серйозній компанії з привабливою зарплатою, хорошими умовами праці та кар’єрного зростання. За статистикою рекрутингу у 2023 році на одну вакансію в середньому припадало 250 кандидатів, а в деякі компанії з сильним брендом, наприклад, Google – надходить близько 2 млн резюме на рік. Це означає, що, перш ніж потрапити на співбесіду, кандидати проходять попередній відбір за резюме. Виділитися серед усіх кандидатів за таких умов допоможе якісно підготовлене резюме.

– Пані Ганно, розкажіть, будь ласка, про структуру резюме. 

– Резюме – це Ваша дуже стисла, але потужна самопрезентація, на яку роботодавець виділяє спочатку 5-10 секунд, тому воно має бути коротким, структурованим та змістовним.

Резюме складається з наступних структурних блоків:

  • заголовок (ім’я та прізвище);
  • посада, на яку претендуєте, або Ваша професійна або кар’єрна мета;
  • фото;
  • контактна інформація;
  • короткий опис досвіду (якщо він вимірюється роками, наприклад: 5+ років досвіду в менеджменті);
  • досвід (у зворотному хронологічному порядку);
  • освіта;
  • додаткове навчання (професійні курси, тренінги, дистанційні онлайн-курси, вебінари, курси підвищення кваліфікації, стажування із зазначенням сертифікатів);
  • особисті якості;
  • додаткова інформація (навички водіння авто, знання іноземних мов, цифрові навички, виховання дітей тощо).

Важливо, щоб резюме виглядало структурованим, а не як автобіографія чи життєпис. Наявність якісного фото значно збільшить шанс отримати запрошення на проходження співбесіди, оскільки з фотографією резюме стає більш персоналізованим, «живим».

– Є різні види резюме: хронологічне, функціональне, комбіноване. Якому з них роботодавці надають перевагу? 

– Насправді ще існує таргетоване, інфографічне, креативне та відеорезюме. Усі вони використовуються для різних цілей.

Розпочнемо з найбільш поширеного – хронологічного резюме. Воно складається за принципом хронологічної послідовності зміни місць роботи та посад. Основна увага в резюме приділяється досвіду роботи. Він описується у зворотному порядку. Починаючи з останнього місця роботи, зазначається:

  • період роботи;
  • назва компанії;
  • посада;
  • обов’язки;
  • професійні навички й досягнення.

У хронологічному резюме добре видно професійний розвиток кандидата. Воно має виграшну позицію у випадку, якщо Ваш досвід свідчить про кар’єрне зростання. На майбутнього роботодавця це справить істотне враження.

Однак такий тип резюме не підійде, якщо у кандидата відсутній досвід роботи або досвід роботи не вражає ані посадами, ані тривалістю роботи на них. Також це резюме не буде виграшним, якщо кандидат:

  • збирається змінити профіль діяльності, перейти на роботу в іншу галузь, не пов’язану з попередньою діяльністю;
  • у досвіді час роботи на кожному місці – менше одного року;
  • у трудовій біографії багато довгих періодів часу, коли кандидат не працював;
  • кандидат часто змінював сфери діяльності, має невизначену професійну траєкторію.

У таких випадках підійдуть інші види резюме, зокрема функціональне. У ньому акцент робиться на головних перевагах шукача – навичках та професійних успіхах. Ця інформація виноситься  на початок резюме. Відразу після загальної інформації про шукача. Інформація про те, де і в який період Ви працювали, замовчується або описується в загальних рисах.

Функціональне резюме структуроване за тематичними групами. Наприклад, лідерські якості/керівні позиції, організаторські здібності, професійні досягнення, тобто те, що має безпосереднє відношення до майбутньої роботи. Щоб підкреслити Ваш досвід, а не послідовність подій, не проставляйте дати.

Функціональне резюме використовується, якщо:

  • кандидатові нічого сказати про попереднє місце роботи – воно відсутнє;
  • кандидат повертається до визначеної сфери діяльності після тривалої перерви;
  • хронологічний порядок демонстрування досвіду працюватиме проти кандидата;
  • кандидат має дуже різноплановий досвід роботи, який не відображає Вашого службового зростання.

Комбіноване резюме поєднує і хронологію досвіду, і ключові навички. Воно демонструє Ваші успіхи. У ньому професійні досягнення виносяться на початок. Вони неприв’язані до конкретного місця роботи.

На відміну від функціонального, у комбінованому резюме вказуються всі подробиці функціонального досвіду:

  • посада,
  • обов’язки,
  • місяць та рік вступу на роботу та звільнення.

Таке резюме дозволить підкреслити досвід, що відповідає реальній вакансії та вимогам реального роботодавця.

Резюме комбінованого типу зручне, якщо кандидат:

  • прагне змінити професію, тому важливо підкреслити свою загальну підготовку та кваліфікацію без зазначення конкретних обов’язків;
  • хоче влаштуватися на роботу, з якою справиться, але трудова біографія мало пов’язана з конкретною посадою.

Таргетоване резюме містить інформацію тільки про релевантний вакантній посаді досвід роботи та навички.

Інфографічне або дизайнерське резюме своєю формою демонструє навички графічного представлення інформації: містить діаграми, графіки, дорожні знаки, вказівники, географічні карти тощо. Воно підходить для посад, які потребуватимуть таких навичок: дизайнери, event-менеджери, PR-менеджери, фахівці у сфері журналістики. Однак варто пам’ятати, що резюме у форматі графічного файлу залишиться неопрацьованим алгоритмами ATSApplicant tracking system – систем автоматизації пошуку кандидатів, які сканують резюме за ключовими словами найменувань посад, навичок, тому таке резюме краще подавати на наступних етапах конкурсу.

– Ганно Володимирівно, яку інформацію варто зазначати в контактних даних? 

– Заповнення контактної інформації потребуватиме уважності, оскільки наявність застарілої інформації (старі номери телефонів, електронної пошти) або навіть одиничні помилки в них не дозволять роботодавцю зв’язатися з кандидатом.

У контактних даних зазначається:

  • електронна пошта з Вашим реальним ім’ям, а не нікнеймом чи будь-якою іншою назвою, яку Ви реально перевіряєте, або з якої сповіщення про нові листи надходитиме на телефон;
  • номер телефону, який є на зв’язку;
  • месенджер – нікнейм + активний лінк;
  • професійні соціальні мережі – це може бути LinkedIn, Github, Facebook, Instagram (якщо вони використовуються в роботі);
  • адресу вказувати необов’язково, якщо робота може передбачати дистанційний характер. У випадку роботи в офісі можна зазначити тільки місто та район.
    Пані Ганно, розкажіть, будь ласка, як лаконічно і змістовно окреслити досвід роботи, освіту. 
    Це найважливіші блоки резюме. Досвід описують здебільшого у зворотному хронологічному порядку, зазначаючи:
  • період роботи (місяць і рік початку та завершення);
  • назву компанії (повна або скорочена, якщо це передбачено уставом підприємства), сферу діяльності, відомі бренди (якщо такі є);
  • посаду;
  • обов’язки (коротко вказуються по 5-6 обов’язків з останнього місця роботи, 3-4 з інших попередніх місць роботи);
  • професійні навички й досягнення (короткі формулювання з описом досягнутих оцифрованих результатів у роботі, наприклад: «Проведено 60 продуктових тренінгів для персоналу», «Залучив до обслуговування 3 вагомих клієнти сегмента В2В».

Заповнюючи блок «Освіта», раджу користуватися такими правилами: 1) чим більше пройшло часу після закінчення закладу освіти, тим менше місця цей пункт повинен займати в резюме; 2) вказуємо релевантну вакансії освіту.

Якщо Ви вчилися у професійно-технічному училищі, коледжі, технікумі, а потім навчалися в університеті, зазначати можна тільки заклад вищої освіти, якщо Ви працевлаштовуєтеся на посаду, яка потребує вищої освіти. Однак, якщо резюме створює випускник чи студент, цей пункт буде основним. У ньому можна повідомити про нагороди, участь у наукових конференціях, навчально-практичних проєктах, підкреслити вивчені дисципліни, які відповідають Вашій меті, написати тему дипломної роботи/проєкту,  зазначити свій середній бал успішності (якщо є чим пишатися).

Також варто згадати про додаткову освіту: курси, семінари, тренінги, стажування тощо, із зазначенням тематики, тренера/компанії-провайдера, рік проходження, обсяг програми (кількість кредитів/годин), отриманий сертифікат/свідоцтво. Якщо таких курсів/тренінгів буде дуже багато, зазначити тільки ті, які є релевантними вимогам вакансії та є свіжими (за останні 5 років).

– Що таке Summary? Як його правильно написати? Яка його мета? Де воно зазвичай розміщується?

Summary у сфері працевлаштування – це коротка розповідь про кандидата, яка передає найважливішу інформацію про нього рекрутеру, змушує фахівця з підбору персоналу звернути увагу на певного кандидата і з першого прочитання зрозуміти, хто перед ним.

Summary може виглядати як розповідь про себе в 1-2 абзацах або як список Ваших привабливих якостей і головних досягнень, із яскравими прикладами, які найкраще представлять Вас. Цей текст має бути інформативним, оригінальним і незабутнім. Наприклад: «Завжди йду тільки вперед: 5 років пропрацював «на передовій» продажів, 3 з яких ставав сейлз-менеджером року. Умію та готовий працювати з ключовими клієнтами» або «I prefer working on challenging and exciting projects, which require deep insight into user interaction», або «Життєве кредо: немає проблем, які не можна вирішити! Маю 8-річний досвід вирішення проблем в операційній діяльності підприємств».

Summary розміщують відразу після зазначення ім’я та прізвища, оскільки воно має презентувати кандидата та мотивувати рекрутера прочитати все резюме. Найчастіше Summary замінює вже набридлі формулювання мети в резюме.

– Ганно Володимирівно, які вимоги до фото в резюме? І чи потрібно воно взагалі? 

– Погляди пошукачів та рекрутерів щодо наявності фото в резюме часто різняться. Деякі кандидати хочуть, щоб їх оцінювали не за зовнішнім виглядом, гендером чи віком, а суто за професійними компетентностями. Однак фото для рекрутера, який щодня обробляє у середньому по 50-70 резюме, ніби оживляє кандидата, робить резюме більш помітним серед інших. Але для цього фото має бути зроблено якісно, бажано професійним фотографом на світлому фоні з гарним освітленням. Кандидат на фото має бути з відкритим поглядом та позитивним виразом обличчя, одягненим у діловому стилі, з охайною (але не святково-урочистою) зачіскою. Варто уникати оголених частин тіла, смугастого, мерехтливого візерунка на одязі. На фото не має бути інших людей та зайвих предметів (келихів вина, ліхтарів, автомобілів тощо). Інвестиція у гарне професійне фото швидко окупиться гідною пропозицією роботи.

– Яка роль графіки та дизайну в резюме? 

– Оформлення резюме не менш важливе, ніж його зміст. А в деяких сферах та видах діяльності графіка та дизайн резюме є свідченням потрібних hard skills. Загальні правила оформлення: наявність структурованих блоків, виділення пунктів та підпунктів булетами (маркерами), однаковий шрифт, однаковий розмір шрифту для основного тексту і на 2-3 пункти більший для оформлення заголовків.

У Microsoft Word, Canva є багато готових шаблонів для резюме різного типу (хронологічного, функціонального). Можна також використати спеціальні програми для створення резюме, скористатися європейським онлайн-сервісом Europass CV. Вони допоможуть сформувати привабливий дизайн резюме. Однак варто також враховувати особливості корпоративної культури організації роботодавця. Якщо роботодавцем буде ІТ-компанія, наприклад, то резюме можна оформити сучасними шрифтами, кольоровим оформленням ділового стилю (1-2 кольору); якщо роботодавцем є підприємство креативного бізнесу, то резюме може містити більше графічних елементів, більшу колірну гамму, а якщо роботодавцем є організація/заклад бюджетної сфери, то бажано оформити резюме у традиційному вигляді, без кольорів, шрифтом Times New Roman.   

5 порад від Ганни Середи як написати якісне резюме

– Пані Ганно, дайте, будь ласка, для наших читачів декілька порад як створити якісне резюме, щоб отримати роботу мрії. 

  1.  Структурованість та логічність краще за вільну творчість. Резюме має логічно відображати освітньо-професійну траєкторію, досвід кандидата, його навички. Воно має бути стислим, займати 1-3 сторінки. Причому є умовне правило: 1 сторінка на 10 років досвіду роботи. Якщо кандидат має великий досвід роботи, можна обрати таргетований формат резюме і показати саме релевантний вакансії досвід роботи та навички.
  2. Грамотність. Найбільше рекрутерів дратують граматичні та стилістичні помилки в резюме, оскільки грамотність – ознака відразу декількох важливих якостей кандидата: його спроможності вести ділову письмову комунікацію, уважності, ставлення до роботи, акуратності. Тому перевіряйте резюме ретельно, а краще – попросіть експерта (в мові резюме або HR-спеціаліста) переглянути резюме та виправити помилки.
  3. Конкретика. Роботодавцю мають бути зрозумілими місця роботи, обіймані посади, періоди роботи, основний функціонал та зона відповідальності на кожному з місць роботи, отримані результати. Кожен досвід бажано розписати як результативний щодо отриманих для бізнесу результатів, здобутих навичок, масштабів діяльності.
  4. Мова вигоди роботодавця. Резюме варто писати, ніби відповідаючи на умови вакансії, потрібні компетентності та бажані для потенційного роботодавця результати. Так, наприклад, професіонал у сфері обліку та оподаткування має продемонструвати, скільки перевірок податкової служби він пройшов успішно, журналіст – скільки матеріалів та для яких ЗМІ підготував, скільки інтерв’ю з авторитетними людьми записав, ІТ-фахівець – які є технічні навички, мови програмування, бізнес-тренер – скільки проведено тренінгів в офлайн та онлайн форматі на скільки годин та за якою тематикою.
  5. Оригінальність. Не варто брати чужі резюме та копіювати звідти стандартні формулювання. Особливо це стосується заповнення блоку «Особисті якості». Найчастіше рекрутер побачить там: «комунікабельний, відповідальний, сумлінний працівник». Краще показати свої дійсно сильні сторони через демонстрацію того, як вони проявляються в роботі. Наприклад: «Моя звичка все перевіряти дратувала іноді моїх колег, однак ніколи не підводила моїх керівників» або «Заради цікавого інтерв’ю долаю всі бар’єри у вигляді пресаташе, секретарів та бодігардів».

– Чого варто уникати при написанні резюме?  

– Найголовніше – уникати в резюме брехні. Вона легко викривається у процесі проходження подальших етапів відбору, перевірки рекомендацій. При описі результатів діяльності не посаді не варто розкривати конфіденційну комерційну інформацію (суми угод, обсяги продажів тощо, тарифи, собівартість) – для цього можна використати відносні показники («збільшив обсяги продажів на 10%»). Також не варто при описі досвіду роботи в резюме вставляти розлогі формулювання з посадових інструкцій. Це свідчить про неспроможність описати коротко зону своєї відповідальності або беззмістовність роботи – формальне виконання обов’язків.

– Ганно Володимирівно, на які маркери в резюме роботодавець звертає увагу? Що може його зацікавити? 

– Роботодавець звертає увагу на схожий функціонал, ключові навички, результати діяльності на посаді. Також якийсь особливий штрих про особу кандидата, наприклад, унікальний талант, вказаний у додатковій інформації, може запам’ятатися рекрутеру. Наприклад, кандидат із чорним поясом по карате або зі знанням іспанської мови згадується легше, ніж пересічний кандидат.

– Пані Ганно, навчаючись за якими освітніми програмами в ДонНУ імені Василя Стуса, можна пізнати всі секрети формування якісного резюме? 

– Наразі на освітній програмі 051 «Бізнес-економіка» (Бізнес-аналітика. Економіка підприємства. Управління персоналом) вивчаються детально технології рекрутингу, відбору персоналу. Але секрети формування якісного резюме також розглядаються і в межах вивчення вибіркових дисциплін, які доступні для вибору студентів всіх спеціальностей та освітніх програм: «Пошук роботи та кар’єра», «Тренінг Soft Skills», «Business English for jobhunting», а також на тренінгах та вебінарах щорічних Днів кар’єри ЄС.

Спілкувалась Олена Топчій

#Експертно_ПРО 

Архіви

Приєднуйтеся до нас